الغدیر ««من کنت مولاه فهذا علی مولاه»»

بعضی از آداب و شرایط دعا - اهلبیت علیه السلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اهلبیت علیه السلام
[ و در صفت دنیا فرمود : ] مى‏فریبد و زیان مى‏رساند و مى‏گذرد . خدا دنیا را پاداشى نپسندید براى دوستانش و نه کیفرى براى دشمنانش . مردم دنیا چون کاروانند ، تا بار فکنند کاروانسالارشان بانگ بر آنان زند تا بار بندند و برانند . [نهج البلاغه]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
447189
بازدیدهای امروز وبلاگ
425
بازدیدهای دیروز وبلاگ
167
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[  Atom  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
اهلبیت علیه السلام
لوگوی وبلاگ
اهلبیت علیه السلام
بایگانی
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
مهر 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
پیوندهای روزانه

مجله الکترونیکی چارقد [22]
تالار گفتمان رهپویان ایران [114]
اسلام و آرزوهای صورتی من [90]
اولین فرهنگ الکترونیک فارسی [112]
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت [143]
دانلود کتاب [397]
پاسخ به سوالات شرعی [104]
کتابخانه تخصصی [155]
آخرین جملات قصار از بزرگان دنیا اضافه شده [153]
مذهبی [141]
از آنتونی رابینز تا موفقیت [231]
[آرشیو(11)]

لینک دوستان

مهندسی پلیمر و شیمی (الاستومر-نانوکامپوزیت-شیمی-پلاستیک-چسب)
مجنون
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
مجموعه نامهای ایرانی
معجزه قرآن و ادعیه

لوگوی دوستان















اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

اسلام علیک یا ابا عبد الله

تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن بعضی از آداب و شرایط دعا دوشنبه 87 آبان 27 ساعت 1:25 صبح

بعضی از آداب و شرایط دعا

بدان که: «دعا» مغز همه عبادات است. (1)و ازاین جهت در فضیلت آن و امر به آن‏ آیات و اخبار بى‏شمار وارد شده است. و از کثرت اشتهار آنها احتیاجى به ذکر آنها نیست. وادعیه‏اى که از حضرت سید المرسلین و ائمه طاهرین  علیهم السلام  رسیده است، درکتب ادعیه مذکور است. و هیچ مطلبى از مطالب دنیا و آخرت نیست مگر این که ‏دعاهاى بسیار به جهت آن وارد شده، هر که طالب آنها باشد به کتب دعوات رجوع ‏کند.

براى «دعا کننده‏» آداب و شرایطی است، که باید مراعات آنها را منظورداشته باشد تا فایده دعا را ببیند. و دعاى او مستجاب گردد. و نورانیت دعا در نفس او پیدا شود.

در اینجا چند شرط را ذکر مى‏کنیم:

1- اوقات شریفه را براى دعاى خود اختیار کند، مثل روزعرفه، ماه‏ رمضان، روز جمعه، وقت ‏سحر، شبهاى قدر،شبهاى جمعه و امثال اینها.

2- حالتى را ملاحظه کند که درآن حالت، استجابت دعا وارد شده، مثل ‏حال آمدن باران، بعد از نمازهاى واجب، میان اذان و اقامه، وقت وزیدن بادها و درهنگامى که روزه باشد.

3- با طهارت باشد، یعنى وضو یا غسل داشته باشد.

4- رو به قبله باشد.

و از پیغمبر  صلى الله علیه و آلهروایت است که: «هیچ بنده‏اى دست‏ خود را به جانب خداوند جبار دراز نمى‏کند مگراین که خدا شرم مى‏کند که دست او را تهى ‏برگرداند تا فضل و رحمت‏ خود را درآن جاى ندهد.»(2)

پس چون دست‏خود را فرود مى‏آورید بر سر و روى خود بکشید.

5- صدای خود را پست کند و میان جهر و اخفا دعا گوید، نه چندان ‏آهسته باشد و نه بسیار بلند.

روایت است که: «چون مردم به خدمت ‏رسول اکرم صلى الله علیه و آله آمدند تا به نزدیک مدینه رسیدند تکبیر گفتند و صداى خود را به تکبیر بلند کردند، حضرت فرمود: اى مردم! آن کسى را که مى‏خوانید کر نیست و دور نیست ‏بلکه درپیش گردنهاى شما است‏.»(3)

6- در دعا کردن، متوجه سجع و قافیه نشود و سخن پردازى نکند، که این ‏طریقه منافى خضوع و تضرع است.

7- تضرع و زارى کند و با خضوع و خوف و خشیت و هیبت ‏باشد.

در اخبار رسیده است که: «چون خدا بنده را دوست دارد او را مبتلا مى‏سازد تا تضرع و زارى او را بشنود.» (4)

8- یقین داشته باشد به این که دعاى او اجابت مى‏شود. و یقین داشته باشد که ‏رد نخواهد شد.

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که: «چون دعا کنى باید چنان گمان کنى که حاجت تو برپشت درایستاده است و داخل مى‏شود.»(5)

9-اصرار بر دعا کند و الحاح نماید. و لااقل سه مرتبه آن را تکرار کند.

10- قبل از دعا، ذکر خدا کند. و ثنا و ستایش او گوید. و تمجید و تعظیم ‏او کند. و صلوات بر پیغمبر و آل او فرستد.

11- ابتدا اقرار به گناهکارى و عدم سزاوارى خود نماید.

12- توبه کند و از گناهان خود پشیمان شود. و اگر مظلمه برگردن او باشد ادا کند، یا عزم به ادا کردن آن نماید. و اگر متمکن از اداى آن نباشد توفیق آن را از خدا طلبد.

13- به تمام همت ‏خود رو به خدا آورد. و ازهرچه غیراوست قطع ‏امید نماید.

14- لباس و مکان و غذاى او از حلال باشد. (و این از جمله شرایط‏ عمده است) .

15- حاجت ‏خود را «خصوصا‏» نام برد.

16- چون دعا کند تخصیص به خود ندهد، بلکه دیگران را در دعاى خود شریک سازد.

17- گریه کند. (و این نیز از شرایط عظیمه و آداب معتمده است) .

18- دعا را تاخیر نیندازد تا وقت‏ حاجت، بلکه پیش از احتیاج دعا کند.

همچنان که وارد است که: «در حال نعمت و آسانى با خدا آشنایى کنید تا در وقت‏ محنت و دشوارى خدا با شما آشنایى کند.»

19 - همچنان که مذکور شد - در حاجت‏ خود، اعتماد به غیر خدا نکند، وامید بجز او نداشته باشد.

پى‏نوشت‏ها:

1. بحارالانوار، ج 93، ص 300.

2. محجة البیضاء، ج 2، ص 289.

3.همان، ص 291.

4.همان، ص 293.

5.همان، ص 294.


نظرات شما ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ضربالمثلهاى قرآنى
تاثیر خوش اخلاقی
توصیه های عرفانی امام خمینی(ره) به جوانان
ذکر خدا چگونه حاصل می شود؟
به امام زمانت عشق بورز
موت اختیاری _ حضرت آیت الله العظمی بهجت
انا لله و انا الیه راجعون _ حضرت آیة الله العظمی محمد تقی بهجت «
گفتگو با آیتالله مصباح یزدی درباره زندگى آیتالله العظمی بهجت
اسلحه شیطان کش
اثبات امامت حضرت زهرا !
درمان بیماری "زیاد حرف زدن"
جن هم ایمان آورد ولی تو چی! - شناختنامه قرآن 50
چرا به او می گویند «شهید اول»؟
شگفتی های ریاضی قرآن
روز معلم گرامی باد _ شهید مطهری
[عناوین آرشیوشده]


Powered by : پارسی'>http://www.parsiblog.com/">پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJhttp://khafansara.parsiblog.com/">MehDJ

سایت الغدیر   من کنت مولاه فهذا علی مولاه فروشگاه اینترنتی ارزان سرا